16 rader

16 raderav: Petter Alexis Askegren

Jag ska börja med att erkänna att när det begav sig var jag definitivt inte ett fan av hip hop. Jag var så mycket anti-fan du kan tänka dig. Riktigt lika aggressiv är jag inte idag. Rap är inget jag vanligtvis lyssnar på, men jag kan uppskattat en skicklig musiker inom genren. Det var därför med viss skepsis som jag plockade upp Petters självbiografi, det här var ju helt ny mark för mig.

Boken är uppbyggd efter de låtar som Petter tyckt varit extra viktiga, i kronologisk ordning efter den skiva de är med på. Först får jag läsa lite om hela skivan och därefter kommer låttexterna en och en, alla låtar följs av ett par sidor kommentarer om hur Petter tänkte när han skrev och hur han ser på låten idag. Han menar också att bästa sättet att läsa boken är att läsa en låt och kommentarerna, bläddra lite, läsa en annan, även om det självklart också går att läsa i ett streck. Jag gjorde det senare och tycker nog att jag borde lyssnat på Petter. Han var ofta i en viss sinnesstämning när han gjorde en skiva och de är sammanhållna och genomtänkta, fantastiskt! Men inte så kul när du läser om en låts uppbyggnad och bakgrund och många av låtarna på skivan är väldigt lika. Då blir det lite för mycket. Att istället läsa om en låt i taget tror jag hade funkat mycket bättre.

Petter har tagit en hel del influenser från litterära klassiker, svenska visor och den amerikanska hip hop-kulturen. Han är väldigt grundlig i sin genomgång och läsaren kan mycket väl läsa, förstå och lära sig en hel del om de här världarna utan att veta något innan. Det är en sak jag gillar med boken, den är så förutsättningslös och lätt att ta till sig. Layouten har korta rader och det blir luftigt och lätt att ta sig igenom.

Längst bak finns en massa fina läs- och låttips och de där sidorna som alltid brukar vara tomma längst bak, de har fått rubriken Anteckningar överst, me like! Toppen för den som själv skapar och blir inspirerad, men bli det bara inte i bibliotekets böcker…

/Linnéa

2 Svar to “16 rader”


  1. 1 Lillemor 31 mars 2014 kl. 18:16

    Jag har planer på att läsa ”16 rader”, mest i tron på att det hamnade om ens relation till ord, språk och läsning. Fick för mig att Petter har dyslexi, men det kanske är något jag hittat på.

  2. 2 linnearodin 01 april 2014 kl. 07:15

    Det handlar mycket om relationen till ord, språk och läsning, framförallt förordet och kommentarerna till första skivan. Första skivan var också den jag tyckte var mest intressant för han tog in så många influenser från så många olika håll i den och gjorde något alldeles eget av det. I de andra skivorna utgick han mer från sig själv, det blev också bra, men inte lika intressant.

    Visst har han dyslexi, men det och det jag skrev ovan har det skrivits så mycket om, så jag valde att inte ta upp det i den här recensionen också, boken har fler kvaliteter än så!

    Den är väl värd att läsa, men mitt tips är att göra som Petter skriver och ta lite i taget, den vinner inte på att läsas i ett svep.


Lämna en kommentar




Antal besökare

  • 59 481

Mest lästa inlägg

Kategorier

Arkiv